over confident

Assalamu'alaikum wtb..,

confident tu penting tapi kalau terlebih atau over confident barangkali memang tak ok. Tak perlu berkongsi ceritera orang lain kerana aku sendiri selalu mengalami sindrom itu. Syndrome over confident. Melalui pengalaman sendiri, over confident ni akan terhasil bila kita rasa kita dah cukup persediaan dan memang konfem 200% boleh skor. Hahaha, nampak tak kat situ? punyalah konfiden sampai 200% dia punya yakin.

pengalaman pertama aku, kecewa akibat terlalu konfiden adalah aku di tingkatan 6 bawah, apabila aku mewakili sekolah dalam pidato bahasa inggeris. Huhu, bahasa inggeris tu. So, persediaan aku memang lah sangat bersedia iaitu hampir setiap malam menghafal skrip pidato. Depan teacher alhamdulillah memang lancar termasuk dengan gaya (body gesture semua), time ni memang konfiden level saiya la hahaha.. Namun, (part sedih) pada hari pertandingan, aku telah buat teknikal punya mistake iaitu aku lupa nak adjust mikrofon sebelum nak berpidato. Bahana betul, dah la suara slow, dewan plak besaq baq hang..
kuang.. kuang..kuang.. memang sedih bila tengok contestant yang pegang kertas dapat numbe tiga dan aku dapat numbe 4 (saguhati jerr..)

tabah, tabah..

Hari ni, perkara yang sama berulang. Hahaha. Sebelum aku masuk kursus pendidikan aku sangat minat tahap puaka dengan bidang perundangan. Cewahh, bajet dulu nak jadi tuan loyar. Tapi rezeki memang tak ada kat situ. So, apa yang terjadi hari ni? Hari ini aku ada presentation tentang perlembagaan Malaysia, aku rasa aku boleh buat dengan jayanya.. tapi the turn does not happen as i thought.
bila kat depan lidah jadi kelu seribas bahasas.. :(

nak kata sedih tak juga.. 
biasa saja.. 

tapi perlu juga untuk muhasabah..
walau kita rasa kita dah bagus, sebenarnya siapa yang kurniakan kebagusan dalam diri kita?
fikir.. ^_^



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Road Not Taken by Robert Frost

I Don't Love You - My Chemical Romance

Kem Cemerlang Akademik dan Sahsiah di Kurau Stone